„Przyroda - a to ciekawe!” Klasa „0” luty/marzec 2013

     Multiprezentację  „Antarktyda – biały kontynent, poprzedziliśmy zajęciami z globusem. Pozwoliło nam to zorientować się, gdzie leży Antarktyda i jaki obejmuje obszar. Dzięki slajdom zrozumieliśmy na czym polega surowość klimatu arktycznego i zobaczyliśmy zjawiskowy krajobraz   tego najpóźniej odkrytego kontynentu śniegu, lodu i skał. Poznaliśmy wspaniały, choć ubogi świat z  roślin i zwierząt, stacje badawcze i pierwszych odkrywców lądolodu. Wszystko podsumowaliśmy krótkim sprawdzianem zdobytej wiedzy.

     W miesiącu grudniu rozpoczęliśmy interaktywną podroż międzyplanetarną. Zapoznaliśmy się z planetami i dowiedzieliśmy się dlaczego jedynie na Ziemi możliwe jest życie. Dokonaliśmy analizy na podstawie naszego, podświetlanego modelu Układu Słonecznego. Mali przyrodnicy wzięli również udział w konkursie wiedzy o Wszechświecie.

    Bardzo cenne i ciekawe były zajęcia warsztatowe przedstawicielem Uniwersytetu Wrocławskiego panem dr. Krawczykiem, który w niezwykle przystępny i interesujący sposób wyjaśnił nam jak możemy określić stopień zanieczyszczenia powietrza. Z wykorzystaniem naturalnych okazów, tablic dydaktycznych i obrazowych wyjaśnień, przybliżył dzieciom powstawanie porostów, ich wygląd, odżywianie oraz to jakie przybierają formy morfologiczne przybierają. Zerówkowicze rozróżnili formę porostów:skorupiastą, proszkową, listkową i krzaczkowatą. Wiedzą, że ich brak na korze drzew lub prosta forma (skorupiasta lub proszkowa), świadczy o zanieczyszczeniu środowiska naturalnego. Zdobytą wiedzę wykorzystaliśmy w praktyce, idąc do pobliskiego parku. Wycieczka była znakomicie udaną weryfikacją wiadomości, mimo z pozoru trudnej tematyki.

     Wyjątkowym wydarzeniem było spotkanie z panem Prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem. Udaliśmy się na umówioną wcześniej wizytę, aby podziękować za wymierne wartości płynące z realizacji projektu edukacyjnego „Przyroda – a to ciekawe”, który objął swym patronatem. W takcie projektu mogliśmy poruszać ciekawą tematykę o otaczającym nas środowisku, znacznie wykraczającą poza ramy programowe. Szkoła zaś, otrzymała wartościowe pomoce dydaktyczne, które wpłynęły na uatrakcyjnienie zajęć. Refundowane wyjścia do Humanitarium były dla nas również wielką atrakcją. Podczas tego spotkania, dzieci w sposób szczególny, przeżyły  możliwość  zajęcia przez każdego z nich fotela prezydenckiego i udokumentowanie tego faktu na okolicznościowym zdjęciu. Mieliśmy także możliwość zwiedzenia Urzędu Miasta. Na koniec otrzymaliśmy drobne, pamiątkowe upominki. Mimo ulewy, wróciliśmy do szkoły zadowoleni i  pełni wrażeń.

 

opracowanie: mgr Renata Kowalska

„Przyroda - a to ciekawe!” Klasa „0” grudzień 2012/styczeń 2013

     Ciekawym elementem realizacji projektu „Przyroda – a to ciekawe” były przeprowadzone przeze mnie zajęcia edukacyjne na temat „Warstwowa budowa lasu”. Celem zajęć było kształtowanie umiejętności rozróżniania warstw lasu oraz cechujących je roślin i zwierząt. Zajęcia wzbogaciłam prezentacją multimedialną pt.” Warstwy lasu”. Po obejrzeniu slajdów i wyszczególnieniu kolejnych „pięter w lesie”, dzieci pracowały podzielone na cztery grupy:

I – wysokie drzewa

II – podszyt

III – runo leśne

IV – ściółka

 

     Praca w grupach okazała się możliwym do realizacji wyzwaniem, była jedną z pierwszych prób zgodnego współdziałania zerówkowiczów. Każdy uczestnik zespołu omawiał otrzymane sylwety warstw lasu i umieszczał je w odpowiednich miejscach na tablicy magnetycznej, tworząc improwizowany las. Zadbałam o to, aby rekwizyty były w dużej mierze rzeczywiste – mech, trawy, kora, wrzosy i inne rośliny. Na koniec,  uzupełniając tematyczne karty pracy, relaksowaliśmy się przy pięknej muzyce „Odgłosy przyrody”.

     Odbyliśmy cykliczną podróż do Humanitarium, uczestnicząc w warsztatach edukacyjnych o tematyce „Woda”. Dowiedzieliśmy się jaka jest droga wody do gospodarstwa domowego, jak ją można wykorzystać i uzdatnić do picia.

     W związku z nawiązaną przeze mnie współpracą, między naszą szkołą a Uniwersytetem Wrocławskim, zaproponowano nam cykl spotkań i realizację ciekawych zajęć o tematyce przyrodniczej. Pierwszy kontakt z przedstawicielami UW odbył się w parku na Praczach Odrzańskich, gdzie wspólnie obserwowaliśmy i omawialiśmy cechy zimowej przyrody.

     W ramach tej tematyki na zajęciach w zerówce, omawialiśmy gatunki ptaków oraz wybrane zwierzęta zamieszkujące parki i lasy. Mówiliśmy o ich cechach charakterystycznych i zachęcaliśmy do zorganizowania „ptasiej stołówki” i dokarmiania zwierząt w zimie.

     Za pomocą zestawu do obserwacji i doświadczeń „Przyrodo, witaj”, badaliśmy właściwości lodu i śniegu. Sprawdzaliśmy jak powstaje szron, czy śnieg jest czysty, oczyszczaliśmy wodę powstałą ze stopionego śniegu i formułowaliśmy wnioski z obserwacji. Dowiedzieliśmy się, że lód i śnieg topi się w temperaturze powyżej zera stopni, pobierając ciepło z otoczenia, woda ze stopionego śniegu i lodu podgrzewa się do temperatury otoczenia, wodę można oczyścić (przefiltrować).

     Z powodu dużej zachorowalności dzieci na grypę w późniejszym terminie niż zaplanowaliśmy, odbyła się prezentacja multimedialna na temat „Krążenie wody w przyrodzie”, podczas której zdobyliśmy wiedzę na temat parowania wody, powstawania chmur, opadów deszczu, śniegu i gradu. Przenieśliśmy zdobytą wiedzę do praktyki kuchennej, gdzie podobne zjawisko można zaobserwować podczas gotowania wody w garnku z pokrywką. Za pomocą malarskiej plamy przedstawiliśmy elementy powyższej tematyki na zajęciach plastycznych.

 

opracowanie: mgr Renata Kowalska

„Przyroda - a to ciekawe!” Klasa „0” listopad 2012 r.

     W miesiącu listopadzie, w ramach realizacji projektu „ Przyroda a to ciekawe” udaliśmy się na bardzo interesującą i kształcącą wystawę pt. ”Odkryj tajemnice podwodnego świata”.

      Ta niezapomniana, podwodna przygoda rozpoczęła się w pierwszej stacji badawczej „ Batyskaf”. Tu byliśmy już o krok od spotkania z plejadą morskich stworzeń, które tylko nieliczni oglądali w prawdziwych warunkach. Każda ekspedycja wymaga jednak odpowiedniego przygotowania, dlatego nasi mali uczestnicy przeszli krótkie szkolenie i założyli specjalne kombinezony do nurkowania. Poznaliśmy również kilka zasad porozumiewania się pod wodą. W pełnym ekwipunku w towarzystwie instruktora wyruszyliśmy do następnej stacji. 

     Druga stacja „Rafa koralowa i głębiny – bajecznie kolorowy zawrót głowy”, była  bliskim spotkaniem z podwodnym światem, z wielobarwnymi legionami ryb i morskich stworzeń oraz z ulubieńcem dzieci - Rybką Nemo. Stacja zaprezentowała tętniący kolorami świat rafy koralowej oraz mroczne zakamarki głębin oceanu. Widząc tak wspaniałe uroki  podwodnego świata, można „połknąć haczyk” na całe życie. Specjalnie stworzone multimedialne widowisko, dopasowane do wieku zwiedzających, bogactwo dźwięków oraz magia płynąca z obrazu pozwoliły naszym maluchom choć przez chwilę zanurzyć się w nieznanych obszarach podwodnego świata.

     Kolejnym przystankiem w podwodnej ekspedycji był skrywający wiele tajemnic wrak królewskiego statku „ Marry Rose”. Zobaczyliśmy stylizowane wnętrza flagowego statku angielskiego króla Henryka VIII. „Mary Rose” została zatopiona w 1545 roku u wybrzeży Anglii, a dziś jest jednym z najlepiej odrestaurowanych wraków na świecie. Mogliśmy wejść do zatopionego, odwróconego do góry dnem statku. Podłoga pochylona kilka stopni względem podłoża wywoływała u zwiedzających poczucie przebywania na prawdziwym wraku.  Scenografia z epoki króla Henryka VIII, poruszające słuchowisko oraz film o codziennym życiu na statku przeniosły nas w czasy szesnastowiecznych wypraw morskich. Przed wejściem na pokład dzieci otrzymały latarki, aby żaden szczegół nie umknął uwadze Młodych Odkrywców. Materiały służące do opracowania oglądanych prezentacji poszczególnych stacji pochodziły z biblioteki multimedialnej BBC.

     Quiz, to ostatni rozdział ekspedycji. Tu zabawa przerodziła się w łatwy sprawdzian z edukacyjnych walorów wystawy. Na koniec dzieci otrzymały dyplom „Odkrywcy tajemnic podwodnego świata”.

 

    Inną atrakcją były zajęcia edukacyjne na temat „Co otrzymujemy z mąki?” Wspólnie  próbowaliśmy wymienić etapy otrzymywania pieczywa na podstawie schematu obrazkowego „Od ziarenka do bochenka”. Badaliśmy także właściwości mąki. Dokonaliśmy doświadczeń i obserwacji na temat „Jak najprościej otrzymać mąkę ziemniaczaną?” Wymieniliśmy produkty wytwarzane z mąki ziemniaczanej. Smakowitym zakończeniem zajęć było wspólne spożywanie różnych gatunków pieczywa z masłem – jeszcze ciepłego.

     W ramach projektu kolejny raz odwiedziliśmy Humanitarium. Tym razem uczestniczyliśmy w warsztatach „Rakietki”. Zapoznaliśmy się z zasadami aerodynamiki, wpływem kształtu przedmiotów na ruch. Dzieci własnoręcznie wykonały rakietki i doprowadziły je do wystartowania. Podczas tych doświadczeń nie obyło się bez huku i emocji, czyja rakieta poleci najwyżej i najszybciej. Po warsztatach mogliśmy spędzić trochę czasu na interakywnej wystawie Ogrodu Doświadczeń.

opracowanie: mgr Renata Kowalska

„Przyroda - a to ciekawe!” Klasa „0” październik 2012 r.

     W miesiącu październiku, poszerzając zakres treści programowych dla klasy „0”, przeprowadziłam cykl zajęć o tematyce przyrodniczej dotyczącej grzybów, owoców i warzyw. Na zajęciach „Zbieramy grzyby” zastanawialiśmy się nad tym kiedy i gdzie można znaleźć grzyby? Poznaliśmy zasady i sposoby zbierania grzybów. Mówiliśmy o tym kto powinien je zbierać i dlaczego je zbieramy? Omówiliśmy ich budowę  i rodzaje. Analizy dokonaliśmy na podstawie prawdziwych okazów grzybów, atlasów,  ilustracji i poetyckiego opisu w wierszu J. Brzechwy pt. ”Grzyby”. Odpowiednio umieszczając sylwety, utworzyliśmy zbiory grzybów jadalnych i niejadalnych. W szczególny sposób zaakcentowaliśmy zachowanie ostrożności w kontakcie z grzybami.

    Na zajęciach „Owocowe rytmy” uczyliśmy się nazywać różne rodzaje owoców oraz w sposób polisensoryczny  je rozpoznawaliśmy. Z zasłoniętymi oczami, za pomocą zmysłów dotyku, zapachu i smaku określaliśmy rodzaj owocu wylosowanego z naszego „pudełka niespodzianek”.  Przeliczaliśmy owoce, porównywaliśmy ich ilość, a także z serii ułożonych sylwet układaliśmy „owocowe rytmy”. Miłym akcentem była wspólna degustacja. 

     Zajęcia „W sklepie warzywnym” to również możliwość oglądania i omawiania okazów zaprezentowanych warzyw. Posadziliśmy w ziemi korzeń pietruszki i cebulę, zakładając w ten sposób hodowlę natki pietruszki i szczypiorku. Będziemy obserwować ich wzrost. Wiersz J. Brzechwy posłużył nam do przedstawienia krótkiej, warzywnej dramy. Podsumowaniem tematów były prace plastyczne. Najmilej dzieci wspominają ziemniaczane stempelki.

     W tym miesiącu ponownie udaliśmy się do wyjątkowego miejsca łączącego edukację z zabawą, do parku rozrywki edukacyjnej „Ogrodów Doświadczeń”  Humanitarium. Tu, mały człowiek – dziecko, poprzez pobudzanie chęci do zrozumienia zasad funkcjonowania ludzkiego ciała i umysłu, może empirycznie przeżyć fascynację człowiekiem. Uczestniczyliśmy również w warsztatach laboratoryjnych o tematyce „Powietrze”, na których mali badacze samodzielnie wykonywali eksperymenty wyjaśniające ciekawe procesy fizyczne dotyczące powietrza. Dowiedzieli się jak ważne jest dla istot żywych powietrze, a także testowali zapachy.

 

opracowanie: mgr Renata Kowalska

„Przyroda - a to ciekawe!” Klasa „0” wrzesień 2012 r.

     W naszej Szkole Podstawowej Nr 46 we Wrocławiu realizowana jest pierwsza edycja międzyszkolnego projektu przyrodniczego „Przyroda – a to ciekawe”, objętego patronatem Prezydenta Wrocławia, Rafała Dutkiewicza. Celem ogólnym projektu jest wzbudzanie zainteresowania uczniów rozpoczynających naukę w oddziale zerowym, wiedzą matematyczno – przyrodniczą i geograficzną w oparciu o aktywne formy poznawcze oraz rozwijanie badawczej postawy wobec otaczającej nas rzeczywistości.

      W miesiącu wrześniu nasi uczniowie uczestniczyli w XV Dolnośląskim Festiwalu Nauki na warsztatach pt. „Mieszkańcy lasu”. Z pomocą multimedialnej prezentacji, próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co to jest las?”, „ Jak jest zbudowany?”, „ Czy wszystkie lasy są jednakowe?”, „Kto mieszka w lesie?”, „ Jakie słychać odgłosy w lesie?” Podsumowaniem tych zajęć była prezentacja żywych okazów związanych z lasem i uzupełnienie otrzymanych kart pracy. Miłym akcentem było obdarowanie dzieci darami jesieni oraz barwnymi wiatraczkami.

     Poszerzeniem tej tematyki, był spacer po pobliskim parku i obserwacja walorów przyrodniczych tego terenu. Mijając kolejne drzewa i krzewy, staraliśmy się poznać bliżej te cuda natury, określając ich nazwę i cechy charakterystyczne. Przyroda jesienna zachwyciła nas strojem kolorowych liści, zapachem. Porównawczo zapoznaliśmy się z cechami charakterystycznymi drzew iglastych. Znaleźliśmy również kolonię grzybów. Z zachowaniem ostrożności, przy użyciu atlasu odkryliśmy, że to jadalny, choć niezbyt smaczny pieprznik szary.

     Kontynuując naszą jesienną „podróż”, przeprowadziłam cykl zajęć dotyczących zmian o tej porze roku, rozpoznawania drzew, ich liści i owoców. Założyliśmy również hodowlę kasztanowca. W szczególności, omówiliśmy drzewa dębowe, skupiając się na różnorodności ich odmian, barwy, kształtu liści i owoców. Podsumowaniem tematu było wykonanie tematycznych prac plastycznych.      

     W ramach projektu, wybraliśmy się do Humanitarium – multimedialnego centrum nauki, poświęconego człowiekowi i jego środowisku. Zwiedzając tę wystawę mieliśmy możliwość wielozmysłowego poznawania. Ogrody Doświadczeń to miejsce wyjątkowych spotkań edukacyjnych i odkrywania świata. Interaktywne eksponaty i stanowiska, na których można „podglądać człowieka”, przeprowadzać doświadczenia, obserwacje, spotkały się z dużym zainteresowaniem moich podopiecznych. W tamtejszym laboratorium, odbyliśmy warsztaty pt. „Twarożkowe farby”. Miały one na celu własnoręczne wykonanie farb, których smak można było spróbować i wykorzystać je do prac plastycznych.

 

 

opracowanie: mgr Renata Kowalska